söndag 29 januari 2012

Pizza med köttfärs

Något vi alla gillar i familjen är pizza, fast den ska vara hemlagad. De gånger per år som vi köper pizzeriapizza är lätträknade. Men vi har börjat "fuska" - vi köper färdig pizzadeg på Ica och det sparar både tid och kladd i köket. Dessutom tycker jag att den hemgjorda degen ofta blir så "brödig" och inte så spröd och god som den köpta.

Den här gången blev det pizza med köttfärs på.

Du behöver:
1 paket Icas pizzakit (deg + tomatsås)
350 gram köttfärs (jag använde älgfärs, eftersom vi har MASSOR av det i frysen)
1 gul lök
1 paprika
1 dl majskorn
ca 100 gram riven ost (jag använde Falbygdens Arn 17%-ig ost som jag rev ner)
diverse annat du gillar att ha på pizza, t ex fefferoni, chili mm

Gör så här:
Rulla ut degen på en plåt. Jag kavlade ut den lite extra för att få plats med mer fyllning :-) Bred på all tomatsås och se till att inte missa någonstans.

Stek köttfärsen i småbitar, dvs smula inte sönder den. Jag kryddade med salt, vit- och svartpeppar, oregano och lite cayennepeppar.

Lägg ut köttfärsen på pizzan, lägg på övriga toppings och strö riven ost över. Jag kryddade också med oregano och vitlökspulver över hela pizzan.

Grädda mitt i varm ugn, ca 240 grader, i ca 10 minuter eller tills du tycker att pizzan är klar.

Vi delade pizzan i fyra delar och det betyder att jag fick två bitar á 10 ProPoints så nu blir det pizzalunch någon dag! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar