tisdag 24 januari 2012

Att spara och äta rester

Något jag tycker är viktigt, är att man inte slänger mat som är ätbar. Självklart ska man äta upp det man har handlat hem, både för miljöns skull och för plånbokens. Därför blir det matlådor av det som blir över efter varje middag och dessutom äter vi ganska ofta rester.

Jag vet att många kastar den där överblivna decilitern kokta makaroner eller den lilla köttbiten, men det är så onödigt. Frys in i småburkar och ta fram alla småportionerna någon dag och servera som en sorts buffé, där alla får välja vilken mat de vill ha. Eller slå ihop olika sorters kött- och korvrester till en pyttipanna. Det enda jag inte gillar att frysa är egentligen kokt eller stekt potatis, för konsistensen och smaken blir väldigt annorlunda. Däremot går det bra att spara kokt potatis i kylen någon dag och sedan steka på den till - till exempel - pyttipannan jag nämnde ovan. Klyftpotatis och potatisgratäng passar däremot perfekt att frysa.

När jag har för mycket mjölk hemma lagar jag pannkakor och fryser in. Lillan älskar pannkakor och skulle nog kunna äta det tre gånger om dagen, så det är perfekt att frysa in 2-3 sådana i påsar och kunna ta fram. Tusen gånger godare än köpta färdiga pannkakor!

Alla möjliga frukter som börjar se tråkiga ut körs ner i råsaftcentrifugen på lördagmorgonen och vips har vi supergod färskpressad juice. Även squash och morot brukar åka ner här tillsammans med t ex apelsiner, äpplen och kiwi. Vilken c-vitaminboost!

Ibland köper jag för mycket grönsaker och då blir det en "restsallad" till lunch eller middag: sallad, gurka, tomat, paprika, rödlök, morot, vitkål mm blandat med lite överbliven skinka, ost eller fetaost. En god vinaigrett eller salladsdressing på creme fraiche till. Och kanske rostar vi upp det där lite torra brödet och festar till det med en god smörgås till! :-)

En "resträtt" som maken gillar skarpt är pastapytt och det är så enkelt och lätt att göra av lite rester - eller så lagar man pastapytt utan rester och gör en stor sats som blir matlådor! Jag lovar att dela med mig av receptet snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar