torsdag 12 januari 2012

Lax, potatis, ärtor och kall sås

Idag blev det mat som jag tycker är väldigt enkel och billig, men också väldigt god, nämligen lax och potatis. Så här gör jag:

1 bit lax á ca 125 g per person
ca ½ tsk god olivolja och lite pressad citron ringlas över
krydda med lime pepper, salt och lite svartpeppar

Jag låter gärna laxen stå med kryddorna på en stund innan jag kör den i mikron, ca 6 min på halv effekt (men man måste ju kolla, det beror ju på tjockleken på fisken, mikrons effekt mm), och kör den först när potatisen och ärtorna är klara så att den inte blir torr eller överkokt.


En kall sås gör jag genom att blanda 50 g creme fraiche per person med fryst dill, lite salt, vitpeppar och lime pepper.


Enkelt och gott tycker hela familjen!





125 g lax + 100 g potatis + 50 g 15% creme fraiche + 1 dl gröna ärtor = 11 ProPoints

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar