tisdag 10 januari 2012

En klassiker: ugnsbakad falukorv och potatismos

Idag var det dags för en klassiker, fast i min egen version. Hemgjort potatismos till, så klart!

Det här behöver du:
800 g falukorv (jag använde Coops med 23% fett)
1 burk krossade tomater
1 rödlök
1 squash
½ röd paprika
senap
50 g ost (jag använde 17%-ig Arn Herrgård från Falbygdens ost)
lite färsk broccoli
salt, vit- och svartpeppar, vitlökspulver

Gör så här:
Skär skåror i korven och lägg den i en stor ugnsfast form. Dela squashen och halva rödlöken och strö runt i formen, tryck även ner större bitar av rödlök och av paprika i skårorna. Dela broccolin i mindre bitar och lägg också den runt korven. Häll över de krossade tomaterna och krydda.

Ringla över senap (vanlig svensk är godast, men det funkar även med dijonsenap) och lägg osten uppepå. Baka i 200 grader i ca 30 minuter.


Servera mos till. Jag gjorde mitt så här: 700 g potatis kokas i mindre bitar, häll av vattnet och "stampa" potatisen när den är klar och ha i smör och mjölk. Vispa med elvispen. Krydda efter smak med salt och vitpeppar.


Jag fick ut sex portioner och det ger 9 ProPoints per portion för korven - pointsantalet minskar ju drastiskt om man väljer en magrare korv, men detta var vad jag hade hemma - och mos gjort på lättmjölk och lätta gav 3 pp per portion. Servera en god och mättande sallad till, t ex den här med bl a morot, äpple och vitkål i:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar