måndag 9 januari 2012

Måndagslunch: kycklinggryta

Idag hade vi möjlighet att förlänga jullovet hela familjen, så det blev lunch tillsammans. Häromdagen bjöd fina vännen och grannen Malin på en gryta som jag inspirerades av och det blev jättegott - precis som det blev när hon bjöd!

Du behöver:
ca 500 g kycklingfilé
1,5 tsk olja till stekning
gul curry-krydda
röd currypaste
2 msk chutney (jag använde min hemgjorda äppelchutney)
1 burk (400 g) kokosmjölk (valfri fetthalt, jag använde en helfet och hade i 1 dl vatten också)
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
färska champinjoner, vitkål, broccoli, morot eller andra grönsaker du har hemma

Gör så här:
Fräs curry, currypaste och pressad vitlök i oljan en stund i en wok eller större stekpanna - hur mycket curry och currypaste du vill ha beror på hur starkt du vill ha. Jag hade kanske ½ msk curry och ½ tsk currypaste från början och hade sedan i lite till senare. Skär eller klipp kycklingfiléerna ner i kryddorna och stek tills kycklingen fått färg. Ha sedan i lök och svamp och fräs lite till.

Nu är det dags för kokosmjölken och eventuellt vatten och grönsakerna (finstrimlade/delade). Låt koka 10-15 minuter och smaka sedan av. Här passar det att krydda med salt, vitpeppar, mer curry och currypaste samt chiliflakes om man vill.

Servera med kokt ris, gärna jasmin- eller basmativarianterna.

Hela alltet blir 37 ProPoints och jag fick ut 5 portioner, så 7 pp per portion - glöm inte points för riset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar