torsdag 2 februari 2012

Pasta med fläskfilé och pesto

Förra veckan var det extrapris på fläskfilé på "vår" Ica Maxi, så jag passade på att köpa. Gott till mycket, tycker jag, och en god rätt blev den här pastan.

Till fyra portioner behöver du:
ca 500 g fläskfilé (gärna lätt putsad, men överdriv inte!)
lite smör till stekning
1-2 msk kalvfond eller annan god buljong
1-2 vitlöksklyftor
1 dl syltlök
1 dl svarta oliver (helst med kärnor)
1 dl grädde (jag hade en öppnad förpackning Milda MatExtra 4%, så jag använde den, men det är godast med vispgrädde förstås)
1 tomat eller några babyplommon- eller coctailtomater
4 msk pesto, röd eller grön

500 gram kokt pasta (vilken sort som helst går egentligen bra, jag valde penne för att då "åker såsen in" i hålen), motsvarar ca 200 g okokt, beroende på sort.

Gör så här:
Skiva eller strimla fläskfilén och stek den i smör. Krydda med salt samt svart- och vitpeppar och pressad eller riven vitlök. Häll över grädden och fonden och låt puttra en stund, helst så att såsen reduceras en aning. Ha i syltlöken och oliverna och låt dem bli varma och släppa lite smak till såsen. Blanda i peston (jag valde röd, eftersom jag tyckte det passade bättre till tomaten) och blanda sedan ner den kokta och avrunna pastan i såsen.

Lägg gärna upp på ett stort serveringsfat. Det är gott att mala svartpeppar över och att riva över bitar av någon färsk örtkrydda, t ex basilika. Färsk parmesan i strimlor passar perfekt till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar