tisdag 7 februari 2012

Mozzarellagratinerad fläskfilé

Dagens kvällsmat blev en riktig snabbis: fläskfilé med mozzarella som fick gå i ugnen.

Du behöver:
ca 500 g fläskfilé i åtta bitar
125 g mozzarella
smör
salt, peppar och andra kryddor
en skvätt vatten

Gör så här:
Stek fläskfilén i en stekpanna och krydda med de kryddor du vill ha. Jag valde salt, vitpeppar samt två kryddblandningar jag har köpt i England: Garlic italian och Steakhouse Pepper.


Lägg över filén i en ugnsform och "rör ur" stekpannan med någon matsked vatten. Den här skyn passar bra att också lägga ner i formen.

Skär mozzarellan i fyra bitar och lägg fläskfilébitarna två och två bredvid varandra, mozzarellan över. Gratinera i ugnen i ca 20 minuter, beroende på hur mycket du har stekt filén innan. Du kan alltid kolla med en stektermometer - fläskkött av den här sorten bör nå en innertemp på 70 grader.

Servera med grönsaker och pasta. Jag valde att skippa pastan, men gjorde en sallad på ruccola, grönt äpple, tomat och rödlök. När jag tog fotot hade jag glömt att ringla över balsamico och att garnera med färsk basilika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar